torsdag 2 augusti 2012

Läskande lemonad

Dags att bli kreativ av alla röda vinbär som hänger röda och fina i stora klasar på våra buskar. Eftersom jag har en passion att spara på recept från olika tidningar som jag dessutom så fint limmar in i mina häften (dagens vits kanske, men jag försöker hålla ordning...) har jag ingen aning om varifrån ursprunget till det här receptet kommer.  Citronen ger en frisk smak.

1 liter röda vinbär
3-4 citroner
5-6 dl socker
1 liter vatten

Skölj och repa vinbären. Lägg dem i en stor bunke. Stöt dem till mos med en potatisstöt.

Tvätta citronerna väl och skala av det yttersta gula på skalet. Pressa ur saften. Tillsätt skalet och saften i vinbärsmoset. Strö över sockret.

Koka upp vattnet och häll det hett över blandningen. Rör om. Täck väl och ställ kallt att vila i ett dygn. Sila saften i en silställning. Häll upp på kalla, väl rengjorda flaskor. Förslut väl och förvara mörkt och kallt.

Lemonaden är överraskande stark i smaken så vi har ännu blandat i lite vatten eller mineralvatten när vi har druckit den. Mums. Det här kommer jag nog att göra igen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar