söndag 3 januari 2016

Källarfranska

Tidigt en morgon medan resten av familjen sov sin skönhetssömn kom jag på idén att baka färskt bröd till frukost. I tankarna hade jag ett enkelt recept jag tidigare i veckan hittat på kryddburken.se. Dessa bröd kan även kalljäsas och på kryddburken.se tipsas det om att använda torrjäst vid kalljäsning. Det har jag aldrig själv provat eftersom jag vanligtvis brukar ha en megastor jästbit här hemma. :)
1 pkt jäst (50 gram)½ l vatten
1 msk socker
1½ tsk salt
3 msk olja
13 dl vetemjöl

Smula ner jästen i en degbunke. Ljumma vattnet till 37 grader, fingervarmt! Rör ut jästen i vattnet och rör i resterande ingredienser. Ta upp degen på mjölat bakbord och knåda den smidig. Forma degen till en lång rulle ca 50 cm lång. Skär degen i 16 lika stora bitar.


Vänd bitar i mjöl och platta till dom något med handen. Lägg upp på låt och låt jäsa under bakduk 40 min.

Värm ugnen till 250 grader. Grädda bullarna i 10-12 min. Låt svalna på galler!



Kalljäsning :
Om du vill förbereda degen kvällen innan så kalljäser du frallorna i kylskåpet. Då behöver du inte ljumma degvätskan till 37 grader utan du använder kallt vatten ur kranen. Använder du torrjäst räkna 1 pkt torrjäst (14 gram) som motsvarar 1 pkt färsk jäst (50 gram). Baka ut frallorna på ugnsplåt, täck med plastfolié och ställ in i kylen över natten. Grädda frallorna direkt från kylen på morgonen därpå!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar