söndag 23 januari 2022

Karniyarik- Turkisk aubergine fyllda med färs

 Ett recept av Zeina. Jättegott!!!!

3 st aubergine (mellanstora)
400 g köttfärs
2 gula lökar
4 st vitlöksklyftor
2 tomater
2 msk tomatpuré
1 msk paprikapuré eller paprikapulver
2 dl vatten
1-2 buljontärningar (höns eller kött) eller salt
Svartpeppar
1 dl finhackad persilja
Tomatsås:
2 msk tomatpuré
Ca 5 dl vatten
Salt & peppar
Garnering:
2 st sivri (turkisk paprika) eller 1 grön paprika
1 tomat
Stekning:
Rapsolja

Skala auberginerna randiga och dela sedan i mitten. Hetta upp ca 0,5 dl olja i en stekpanna med höga kanter. Lägg i auberginerna med skalsidan nedåt och stek på hög värme tills de får färg, ca 2-3 min. Vänd på auberginerna och stek på andra sidan ca 1 min. Tillsätt eventuellt mer olja om det känns för torrt, sänk värmen till medelvärme och lägg ett lock på stekpannan. Låt dem tillagas i ca 15 min, tills de mjuknar och får en fin färg.

Gör under tiden köttfärssåsen. Hacka lök och stek i olja tills de mjuknar. Tillsätt färsen och stek lite till. Skala och hacka tomaterna och blanda med färsen, pressa i vitlök och stek några minuter tills tomaterna mjuknar. Vänd i tomatpurén, smula i buljongtärningarna, krydda med svartpeppar och eventuellt paprikapulver rör om och häll i vattnet och persiljan. Låt köttfärssåsen puttra en stund, ca 15 min. Smaka av och krydda mer om det behövs.

Värm ugnen till 200°. Lägg auberginerna med skalsidan nedåt i en ugnsform, pressa auberginköttet med en gaffel och gör plats för färsen. Fördela köttfärssåsen jämnt över auberginerna. Hacka paprika och tomater och garnera auberginerna. I samma stekpanna som du stekte köttfärsåsen (diska inte den) lägger du i alla ingredienser till tomatsåsen. Koka upp den snabbt och fördela sedan såsen jämnt runtom auberginerna. Tillaga mitt i ugnen i ca 20 min. Servera med ris/vermicelli och en stor klick turkisk yoghurt. Mumsfilibabba




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar