söndag 8 september 2013

Snigel-bröd

I senaste numret av tidningen Maku fanns det ett recept på "snigel-bröd", eftersom vi hade inbjudit våra bekanta på kaffe där dottern i huset är en stor snigel-älskare var det ju lite av ett måste att göra bröd formade som sniglar. Receptet här är inte det som fanns i Maku utan lite av "man tager vad man haver"-typ...

1 liter vatten
4 msk ljus sirap
3 tsk salt
50 g färsk jäst
1,5 dl olivolja
2 dl havregryn
Mjöl tills du har en bra deg. Själv använde jag mig av grahamsmjöl, durum-mjöl och vetemjöl.

Lös upp jästen i fingervarmt vatten. Tillsätt sirap, salt, olivolja, havregryn. Kåda in mjölet. Jag började med ca 5 dl grahamsmjöl. Efter det tog jag ett par tre deciliter durum-mjöl och så fortsatte jag med vetemjöl tills degen började lossna från kanterna av bunken och var så där slät och fin... ;)

Låt jäsa till dubbel storlek ca 45 minuter.

Baka ut degen till sniglar eller runda semlor om så önskas. Jag gjorde lite av båda. :) Låt jäsa en halv timme.

Pensla med vatten och strö över sesamfrön om så önskas. Grädda i 225 grader tills bröden har fått fin färg.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar