tisdag 7 november 2017

Blomkåls-bullar

Blomkål är någonting jag gillar men som jag använder alldeles för sällan i matlagningen. Här testade jag i alla fall på att göra blomkåls-bullar och dom blev riktigt goda. :) Receptet har jag bongat på nätet men har ingen aning om var...


ca 500 g blomkål i smulor
2 dl riven parmesanost
2 ägg
1 tsk lökpulver
1 tsk paprikapulver
1/2 tsk salt
1/4 tsk vitpeppar
1 dl persilja, finhackad
1 msk smör, rumstemperatur


Skär blomkålen i mindre bitar och ta bort den hårda mitt-delen. Mixa blomkålen till smulor i en mixer lite i gången. Häll smulorna i en skål. Tillsätt riven parmesanost. Mät upp övriga ingredienser och lägg i skålen. Blanda väl. Ställ smeten en stund i kylskåpet.


Sätt ugnen på 220C. 

Lägg ett bakplåtspapper på en ugnsplåt. Ta en lämplig mängd smet i handen och forma till en rund, tät boll. Lägg bollarna på plåten. Grädda mitt i ugnen ca 15-20 minuter. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar