tisdag 21 november 2017

One Pot Lasagne

Att göra lasagne i en stekpanna trodde jag väl aldrig jag skulle testa men det kommer jag nog att göra igen. Superenkelt och så behändigt. Pröva, vet jag, så vet ni vad jag pratar om! :)


Senast jag var i Helsingfors på shopping köpte jag med hem dessa små pastaplattor. Och nu kom de till perfekt användning i den här lasagnen. Går naturligtvis lika bra att använda vanliga lasagneplattor som man bryter i mindre bitar. :)


Lasagneplattor
400 g köttfärs
1 gul lök
2 st vitlöksklyftor
400 g krossad tomat
400 g passerad tomat
3 dl creme fraiche 
1 mozzarellaboll
150 g riven ost
Ca 2-3 dl vatten
1 msk torkad basilika
1 msk torkad oregano
1 msk balsamvinäger
1,5 tsk dijonsenap
Salt och peppar
Rapsolja till stekning


Hacka löken och stek dem i olja i en stekpanna med höga kanter. När löken fått färg vänder du i färsen och pressar i vitlök, stek tills färsen får färg. Krydda med oregano, basilika och fräs lite hastigt. Häll krossad tomat, passerad tomat, salt, peppar, dijonsenap och vatten. Lägg ett lock på grytan och låt såsen puttra i 15 min. Fördela lasagneplattorna jämnt i köttfärssåsen. Sänk värmen och lägg ett lock på stekpannan. Låt lasagnen tillagas långsamt tills plattorna mjuknar, ca 15 min. Bred sedan på crème fraîche, strö på riven ost och mozzarella. Lägg ett lock på grytan och låt osten smälta på svag värme. Ta bort locket, strö på färsk basilika och servera!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar