torsdag 16 november 2017

Bröd á la Sandro

För en tid sedan var jag i Helsingfors och hade möjligheten att äta brunch på restaurang Sandro i Kortteli. Kortteli är det samlade namnet på restaurangerna på våning fem i Kampen.

Blev jätteglad när jag surfade runt på internet och kom in på mansikkavaahtis blogg. Här hittade jag ett recept på bröd á la Sandro så det var ju liksom ett måste att prova baka. Grundaren till Sandro heter Richard McCormick och han har också gett ut flera kokböcker. På Sandro är maten inspirerad av det vegetariska köket med afrikansk touch. Men man hittar också en massa alternativ på kötträtter. Själv har jag inhandlat en av kokböckerna "Barcelona" och den boken gillar jag till max. Så många fina bilder från min favoritstad och så många inspirerande recept. Ja, man blir glad av att bara bläddra i boken. Det här receptet på bröd finns inte i Barcelona-boken så gör här en fri översättning av receptet jag hittade på nätet. 


500 ml vatten
700 g vetemjöl
9 g torrjäst
1/2 msk salt
3 msk honung
1/2 g saffran
2 msk rypsolja
1 msk sesamfrön
1 msk solrosfrön

Värm vattnet till 40C. Tillsätt torrjäst, saffran, salt och 2 msk honung. Blanda ordentligt och knåda in mjölet lite i gången. Knåda degen i ca 10 minuter för hand eller 5 minuter i maskin på medelhastighet.

Täck degen med en bakduk och låt jäsa till dubbel storlek ca 30 - 45 minuter.

Ta upp degen på ett mjölat bakbord och dela den i två delar. Baka ut till bröd och lägg på en plåt klädd med bakplåstpapper. Låt jäsa 10 minuter.

Medan brödet jäser värmer du ungen till 180C. Grädda bröden i ugn ca 40 minuter. Ta bröden försiktigt ut från ugnen och pensla dem med en blandning av rypsoljan och 1 msk honung. Strö fröna över ytan. Fortsätt grädda bröden ännu i ca 20 minuter.

Låt bröden svalna på ett galler minst 30 minuter innan servering.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar