torsdag 27 september 2018

Smörstekt salvia

I somras hade jag lite örter i en kruka på terrassen. Salvian var toppenfin. En dag provade jag på att smörsteka salviablad. Har läst om det på internet någon gång i världen. :) Så en kväll när vi grillade, smörstekte ja salvia som tillbehör. Mycket nöjd med resultatet, knapprigt stekta salviablad som tillbehör till grillat - en fullträff!

Googlade inget exakt recept men jag tog ordentligt med smör i panna. Tänkte lite som så att bättre för mycket än för lite.... Eftersom det här var ett test så tog jag endast fem blad, de rymdes alla i min lilla stekpanna. :D


Du behöver:
En rejäl klick smör
Färska salvia-blad

Värm upp en stekpanna och lägg i en rejäl klick med smör. När smöret smält och slutat "fräsa" lägg försiktigt ner salvia-bladet.


Själv vände jag på bladen, är dock inte riktigt säker på att det är någonting man måste göra. Efter ett par tre minuter av stekning blev bladen spröda, och då tog jag bort dom från smöret och lagde dom på ett tefat, klara att ätas. Salvia-bladen behöll sin gröna färg och var som sagt supergoda att äta som tillbehör till kött.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar