lördag 6 oktober 2012

Plättar

Till våra plättar använder vi mycket ägg. Mmmm - dom blir sååååå goda och porösa. Dessutom lärde jag mig av min sambos gamla faster att lite potatismjöl i plättsmeten också gör att plättarna blir porösa. Det knepet använder jag mig av alltid nu och då - när jag kommer ihåg vill säga... ;) Denna gången är plättarna gjorda utan potatismjöl.

5 dl mjölk
5 ägg
2 dl vetemjöl
en nypa salt
socker efter behag

Vispa ägg och mjölk. Rör ner vetemjölet lite åt gången så att det inte klimpar sig. Sätt till salt och socker efter behag. Mera socker om man vill ha en sötare plätt.

Jag brukar låta degen stå i kylen en stund innan jag börjar steka plättarna. Vet inte om det har någon betydelse - mera en vanesak tror jag. :)

Sen är det bara att steka och servera med sylt och en klick vispad grädde.Jag är van att steka plättarna bara på ena sidan och sen vika ihop - precis som min gamla farmor gjorde när hon stekte plättar en gång i tiden. :)



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar