torsdag 9 juli 2015

Bröd med parmesan

Ett recept som jag fått av min syster för x antal år sedan... I början bakade jag dessa ofta, sen föll dom i glömska och nu dök receptet upp igen framför mina ögon och då kom jag ihåg hur goda dessa bröd var. Lätta att baka och riktigt gott tillsammans med en fräsch sallad.


Av den här degen får du två bröd.

50 g färsk jäst
5 dl vatten, 37C
2 tsk salt
2 msk olivolja
ca 12 - 13 dl vetemjöl

Fyllning:
2 msk smör
ca 1 dl riven parmesanost

Smula jästen i en bunke. Häll över vattnet och blanda om. Tillsätt salt och olja. Arbeta in det mesta av mjölet till en smidig deg. Låt den jäsa övertäckt ca 30 minuter. Tag upp degen på mjölat bakbord och arbeta den smidig. Dela den i två delar. Rulla ut varje del till en avlång limpa. Platta ut den med mjölad hand. Bre på smör och strö över parmesanost. Rulla ihop som en rulltårta. Lägg längderna med skarven neråt på bakplåtspapper på plåt. Låt dem jäsa övertäckta tills det är lätta och porösa, ca 30 - 40 minuter. Sätt under tiden ugnen på 225C. Grädda bröden i nedre delen av ugnen tills de fått fin färg och är genomgräddade, ca 30 minuter. Låt bröden kallna på galler utan bakduk, men servera dem gärna ljumma.

Inte världens vackraste bröd precis... ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar