torsdag 9 juli 2015

Det som skulle bli skärgårdslimpa...

En ny version av maltlimpa tänkte jag när jag såg det här receptet på internet... och ny version blev det allt eftersom jag inte hittade rätt sorts malt i mitt skåp. Fick använda mig av malt som är mera finmalet än "Tuoppi"-maltet. Slutresultatet blev dock hur bra som helst och riktigt goda limpor blev det. :)

 1 liter surmjölk
75 g jäst
3 dl sirap
3 dl brödmalt
3 dl vetekli
3 dl rågmjöl
1 msk salt
10 dl vetemjöl

Att pensla med:
Sirap och vatten

Värm upp surmjölken långsamt till 37C.

 Lös upp jästen i surmjölken. Tillsätt sirap, brödmalt, vetekli, rågmjöl, salt och vetemjöl. Låt degen jäsa under bakduk i ca 1 1/2 timme.


Smörj med smör två stycken avlånga former som rymmer 2 liter. Fördela degen i formarna.

Grädda bröden i 175C i nedre delen av ugnen i ungefär två timmar. Efter 1 1/2 timme pensla bröden med sirap blandat med lite vatten.


Tag de färdiggräddade bröden ur formarna och låt svalna på galler under bakduk.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar