söndag 14 maj 2017

Mjuka blåbärsrutor

Ett recept från tidningen Hembakat. Gillade receptet eftersom jag kunde använda mig av frysta blåbär. Dessutom gick det snabbt att blanda ihop degen. Att rutorna dessutom är saftiga och goda i smaken är ju inte heller helt fel. Jag vägde inte hur mycket blåbär jag la på utan tog 2 mellanstora askar från frysen - kunde kanske ha varit ca 400 g.



9 dl vetemjöl
2 dl socker
2 msk vaniljsocker
2 msk bakpulver
300 g rumsvarmt smör
3 ägg


300 g frysta eller färska blåbär


Topping
150 g smält smör
4 1/2 dl havregryn
3 dl socker

Ev florsocker att strö över de färdiga rutorna

Sätt ugnen på 200 grader. Smörj en långpanna, ca 20 x 30 cm, eller lägg ett bakplåtspapper i formen.

Blanda de torra ingredienserna. Tillsätt smöret och blanda till en deg. Rör i äggen.

Tryck ut degen i formen.


Lägg på blåbären.


Topping: Blanda det smälta smöret med havregryn och rörsocker. Fördela blandningen över blåbären.


Grädda kakan mitt i ugnen i ca 30 min. Låt kakan svalna. Skär den i rutor. De blir saftigast om de får vila en dag. Strö ev. lite florsocker över kakan före servering.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar