fredag 21 juli 2017

Formbröd

Undrar på vilken blogg jag har googlat detta recept. Har bara skrivit ner det på en liten gul post-it -lapp... Men bröden blev fina och var riktigt goda i smaken. :)


Rot:
1/2 l vatten
30 g jäst
2 msk sirap
6 dl emmermjöl

Deg:
2 tsk salt
1/4 dl olja
vetemjöl

Värm vattnet fingervarmt, lös upp jästen i vattnet. Tillsätt sirap och emmermjöl. Blanda om. Låt roten stå ca en halv timme så att den börjar "bubbla".


Tillsätt övriga ingredienser i degen och knåda tills du har en fin deg. Man får lite känna sig fram till hur mycket vetemjöl man behöver. Baka genast ut brödet till 2 limpor. Jag brukar lägga bakplåtspapper i mina formar och så gjorde jag också nu och så "klämde" jag ner degen i formarna. Låt jäsa till dubbel storlek under en bakduk.


När bröden jäst klart gräddas de i 200C ca 20 - 25 minuter.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar