fredag 21 juli 2017

Tomatpaj

Hade shoppat hem onödigt mycket tomater innan vår resa till Östra Finland så det var bara att försöka googla sig fram till någonting intressant att göra. En tomatpaj tyckte jag lät spännande. Å den var riktigt god också. :)


Pajdeg:
2 dl vetemjöl
1 dl grahamsmjöl
150 g kylskåpskallt smör eller margarin
2 msk iskallt vatten

Sås:
1 gul lök
1 vitlöksklyfta
2 msk olja
1 burk krossade tomater à 400g
1 dl grovhackad basilika (ca 1 kruka)
2 msk tomatpuré

Fyllning:
1 kg färska tomater
knappt 1 tsk salt
2 tsk torkad timjan
1 msk olivolja

Pajdeg:
Hacka snabbt mjöl och smör till en gryning massa, tillsätt vattnet och arbeta samman till en deg. Lägg att vila i minst 1 h i kylskåp eller över natten, om du har ont om tid så ägg i frysen ca 15-20 min.


Börja med såsen. Skala och finhacka lök och vitlök. Fräs mjuk i olja i en stekpanna utan att ta färg. Tillsätt de krossade tomaterna samt basilika, tomatpuré, lite salt och nymalen svartpeppar. Låt såsen puttra på svag värme utan lock i 30  min. Smaka av, låt svalna.

Sätt ugnen på 200 grader. Tryck ut den kylda degen i en pajform (ca 27 cm i diameter). Nagga med en gaffel och förgrädda i 15 min. Så här lång kan pajen förberedas.


Fyllning:
Bred ut såsen i ett jämt lager på pajens botten. Halvera tomaterna och lägg dem i pajformen. Strö över timjan, salt, olja och nymald svartpeppar.


Grädda i 30-45 min eller tills tomaterna bubbla och fått fin färg.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar