torsdag 24 augusti 2017

Enkel jordgubbssylt

Jordgubbar hör sommaren till. I år kände jag dessutom för att göra egen jordgubbssylt så därför åkte vi till ett självplock i närheten. Där fick man även köpa färdigplockade jordgubbar så det gjorde jag eftersom dom just den dagen hade, vad dom kallade för, andra klassens jordgubbar. I praktiken betydde det lite mindre bär och till ett billigare pris. Perfekt för min jordgubbssylt. Köpte en 5 kg låda med bär. En del av bären mumsade vi i oss direkt och resten rensade jag för min sylt. På hela 5 kg:s lådan fanns det inte ett bär som behövde kastas bort - prima kvalitet på andra klassens bär med andra ord.

Enkel jordgubbssylt skrev jag som rubrik till det här inlägget och ordet "enkel" kom därför för jag använde exakt receptet som finns på syltsockerförpackningen. :)

2 kg färska jordgubbar
1 dl vatten
1 kg Dansukker syltsocker

Rensa och dela eventuellt stora bär. Mät upp vattnet och bären i en kastrull.


Hetta upp på svag värme. Tillsätt syltsocker. Hetta upp till kokpunkt och koka sylten lätt bubblande 10 - 15 minuter. Rör om då och då. Skumma noga.

Låt svalna ca 30 minuter tills bären inte längre stiger upp till ytan. Rör om några gånger under avkylningen.

Häll sylten i glasburkar eller gör som jag brukar göra - häll sylten i frysaskar. Låt sylten stelna i ett dygn innan du sätter den i frysen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar