torsdag 24 augusti 2017

Pasta Bolognese

Det här är egentligen ett recept från Markus Aujalay. Han använde sig av nötfärs men eftersom jag hade grisfärs av god kvalitet i frysen så använde jag mig av det. Vidare hade jag bara krossade tomater i skåpet så naturligtvis använde jag mig av dem och inte av en burk hela tomater som ursprungsreceptet säger. :) Bolognese-sås som fått småkoka länge är bara så fantastiskt gott!


400 g pasta

300 g nötfärs
4 msk olivolja
1 gul lök, finhackad
2 vitlöksklyftor. finhackade
1 liten morot, finhackad
1 liten bit selleri, finhackad
2 msk tomatpuré
1 dl vitt vin
1 krossade tomater
1 köttbuljongtärning
2 lagerblad
1 tsk torkad timjan
1 tsk torkad oregano
salt
peppar

1 dl riven parmesanost


Bryn färsen i olivolja i en gryta på hög värme.Tillsätt lök, vitlök, morot och selleri och stek i ytterligare någon minut.

Rör i tomatpuré, vin och tomater. Koka upp, lägg i buljongtärningen och örter och låt sjuda under lock i ca 45-60 min. Rör om då och då och späd eventuellt med lite vatten. Smaksätt med salt och peppar.

Koka pastan enligt anvisning på förpackningen.
 
Servera den nykokta pastan med såsen och riven parmesan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar