onsdag 20 mars 2024

Koreansk köttfärslimpa

Ett recept från Zeinas kitchen, jag gjorde halva receptet och bytte ut salladslök mot vanlig gul lök.

Köttfärslimpan:
500 g nötfärs
1 liten gul lök
1/2 msk riven ingefära
1 finhackad vitlöksklyfta
1/2 dl ströbröd
1 litet ägg
1/2 tsk chilipulver
Salt och peppar

Sås:
1/2 klyfta vitlök
2-3 skivor färsk ingefära
knappt 1/2 dl japansk soja
1/2 dl vatten
1 msk farinsocker
1 msk chilisås
1 dryg tsk majsstärkelse

Garnering:
Sesamfrön
Koriander
Lime

Värm ugnen till 200C. Blanda samman alla ingredienser till köttfärslimpan. Lägg färsen i en ugnsform och forma en köttfärslimpa. Baka mitt i ugnen i ca 30-35 minuter. Under tiden förbereder du såsen.

Skiva vitlök och ingefära till såsen och stek i olja i ca 2-3 min. Blanda resterande ingredienser till såsen i en liten skål, vänd ner i stekpannan och koka upp under omrörning. Såsen kommer snabbt att bli tjock i konsistensen. Låt småputtra i ca 1 min. Dra sedan bort från värmen.

Ta ut köttfärslimpan från ugnen, pensla med såsen. Lägg resterande sås i ugnsformen runt om köttfärslimpan. Baka köttfärslimpan i ytterligare ca 10 min.

Ta ut från ugnen och låt sedan köttfärslimpan vila i ca 10 min.Garnera med sesamfrön och koriander. Servera med jasminris occh pressa gärna lime över vid servering.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar