onsdag 20 mars 2024

Skojarens makaronilåda



Här hittar ni original-receptet till den här rätten. Här en fri översättning och min version.

ca 1.2 kg blomkål
400 g nötmalet
1 msk olja
1 gul lök
1 klyfta vitlök
1 tsk paprikapulver
1 tsk curry
1 tsk salt
1/2 tsk svartpeppar

Ostsås:
250 g smältost (typ Koskenlaskija)
3 dl mjölk
4 ägg
1/4 tsk salt
Pepparrotspasta (kan uteslutas)

Börja med ostsåsen eftersom den skall svalna till rumstemperatur. Tärna smältosten i mindre bitar och lägg i en kastrull tillsammans med mjölken. Koka på låg värme till osten smälter helt. Ta kastrullen bort från plattan och låt svalna till rumstemperatur.

Hacka blomkålen i mindre bitar. Koka blomkålen ca 5 min i saltat vatten (2 l + 2 tsk salt). Häll blomkålen i en sil och låt vattnet rinna av. 

Skala och finhacka löken.

Stek köttfärsen i olja, tillsätt lök och fortsätt steka tills löken är mjuk. Smaksätt med paprikapulver, curry, salt och svartpeppar.

Smörja en ugnsform och blanda den välavrunna blomkålen med köttfärs i formen.

Tillsätt äggen ett i sänder i ostsåsen och vispa sönder äggen. Tillsätt lite salt. I det här skedet tillsatte jag även pepparrotspasta som jag tycker går utmärkt tillsammans med blomkål. Men det kan man som sagt utesluta om man inte gillar pepparrot. 

Häll blandningen över blomkål-köttfärsröran. Grädda i 200C ca 30-40 min eller tills formen stelnat och ytan fått lite färg.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar