söndag 25 augusti 2013

Chokladkaka och loppisfynd

En dag i somras var jag på ett loppis där de sålde massor av böcker. Eftersom jag är barnsligt förtjust i gamla recept - där man använder sig av basvaror som alla har hemma så letade jag naturligtvis upp hörnet där alla kokböcker var samlade och vilken guldgruva det var!!!! Hittade massor av fina fynd... eller hur?



I Rumford-boken, tryckt år 1933 hittade jag recept på en chokladkaka. Den fångade mitt intresse eftersom den hade ett namn som man i dagen samhälle inte får använda sig av...


Återger här receptet i sin helhet. Eftersom man på den tiden gräddade sina kakor i vedeldad ugn har jag ingen ugnstemperatur att ge. Själv gräddade jag den dock i 180-200 grader. Ja, och så använde jag ju naturligtvis elvisp till att röra smör och socker - en stund, definitivt inte 10-15 min... ;)

4 msk kakaopulver
2 dcl gräddmjölk
2 1/2 dcl strösocker
120 gr smör
2 ägg
1 msk Rumford vaniljsocker
200 gr vetemjöl
1 1/2 tsk Rumford bakpulver

Kakaopulver, gräddmjölk och 1 dcl av sockret vispas i en kastrull och får koka upp, varefter blandningen får kallna. Smör och resten av sockret röras 10-15 min, varpå äggen tillsättas, ett i sänder, och vaniljsockret iröres. Mjölet och bakpulvret siktas tillsammans samt röres ned i smörblandningen omväxlande med den kalla chokladmjölken. Smeten hälles i en väl smord och bröad form och gräddas i ej för het ugn ungefär 50-60 min.

Slutresultatet blev riktigt bra - strödde lite florsocker över den färdiga kakan.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar