torsdag 10 oktober 2013

Äppel- och mandelpaj

Tidigare i höstas när det var högsäsong för äpplen letade jag i mina receptgömmor och där hittade jag, i ett av mina många häften, detta recept som jag klippt ut från någon tidning.


Botten:
4 ägg
2 dl socker
5 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 tsk vaniljarom
100 g smält smör
1 dl äppeljuice

Ovanpå:
ca 400 g äpplen
100 g mandelpulver
3/4 dl socker
75 g smält smör
1 1/2 tsk kanel

Vispa ägg och socker till skum. Blanda vetemjöl, bakpulver och vaniljsocker. Tillsätt mjölblandningen, fett och vätskan turvis i degen. Rör till en jämn deg, men undvik onödig omrörning så att den inte blir seg. Bred ut degen i en pajform (ca 30 cm i diameter).

Skär äpplen i klyftor och placera dem på degen.

Blanda mandelpulver, socker, smör och kanel. Strö mandelblandningen på äpplena.

Grädda på ugnens lägsta fals i 200 grader i ca 25 minuter. Servera med vaniljsås eller -glass.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar