torsdag 10 oktober 2013

Enkel jordgubbstårta

Den här enkla jordgubbstårtan gjorde jag till midsommar! Ja, jag vet - midsommar är det en evighet sedan vi firade, men bättre sent än aldrig... :)

Receptet till den här tårtan finns i en liten bok som "Vaasan mylly" har gett ut någon gång i världen... priset var 1 mark. Själv har jag fyndat den på ett loppis tillsammans med en massa andra härliga små receptböcker! I boken heter den Havretårta...

150 g smör
1/2 dl sirap
1 1/2 dl socker
2 dl vetemjöl
2 dl havregryn
1/2 tsk bakpulver
1/2 dl mjölk

Fyllning:
3-4 dl vispgrädde
2 tsk vaniljsocker
jordgubbar

Smält smöret. Tillsätt sirap och socker. Blanda i vetemjöl, havregryn och bakpulver och till sist mjölken.

Dela degen i tre delar. Bred ut delarna på en (eller två) plåt som du klätt med bakplåtspapper. Grädda i 175C ca 10 minuter. Lösgör delarna medan dom ännu är lite varma. Låt svalna.

Vispa grädden med vaniljsockret och bred ut det på botten nummer ett. På grädden skivar du jordgubbar. På med nästa botten och igen grädde och jordgubbar och till sist det tredje bottnet som även får grädde och jordgubbar.

Klar att avnjutas!

För mig så påminner det här om något slag av ett jätte-havreflarn... Gott är det i alla fall - i synnerhet om man, som jag, gillar havreflarn till max. ;)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar