måndag 26 maj 2014

Köttfärs

Egentligen borde jag döpa den här rätten till "städa kylskåp -köttfärs", det var nämligen det jag gjorde, men gott blev det.


600 g nötfärs
2 ägg
skorpmjöl
det som var kvar i en burk färskost med löksmak
en skvätt grädde
Salt
Peppar
1 paket bacon
majs, det som fanns kvar i en påse i frysen ;)

Jag började med att blanda alla ingredienser (förutom bacon och majs) till en smet. Det var i det här skedet jag fick för mig att jag skulle fylla färsen - det låg ju faktiskt ett paket bacon i kylen också.


Alltså tog jag fram ett ark bakplåtspapper, bredde ut smeten så att den var ca 1 cm tjock. På det lade jag baconskivorna och majskornen. Sen var det bara att rulla ihop som en rulltårta, lägga den i en ugnsform och in i ugnen 200 grader ca 40 minuter.



Till detta serverade vi smörstekta morötter och kålrötter, tomat-basilika-sallad och kokt pasta.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar