tisdag 6 maj 2014

Paj med rökt lax

Idag firas Hembakat-dagen så då kan man väl inte annat än baka någonting. I vårt hus blev det en saltig paj med kallrökt lax. Någon gång i världen har jag blivit serverad hos min syster en alldeles underbar paj med kallrökt lax, receptet har jag också nerskrivet någonstans men var är den stora frågan??? Det jag kommer ihåg var att det var gräddfil och dill på pajen och inte en vanlig äggstanning. Receptet på pajbottnet har jag någon gång i världen googlat - måste vara världens enklaste recept på saltigt pajbotten - eller hur??


Pajbotten:
3 dl vetemjöl
1 1/2 dl havregryn
3/4 tsk salt
3/4 tsk bakpulver
3/4 dl olja
1 1/2 dl vatten

Blanda ihop alla ingredienser och bred ut i en smord pajform.

Man kan också strö den rivna osten över fisken... ;)

Fyllning
200-300 g skivad kallrökt lax
1 brk (200 g) grädddfil
2 ägg
Riven ost
Dill
Salt och peppar

Lägg skivorna av kallrökt lax på pajbottnet.


I en skål blandar du ihop gräddfil, ägg, riven ost och dill efter behag. Krydda med salt och peppar. Häll blandningen över den kallrökta laxen.

Grädda i 200C tills pajen har fått fin färg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar