lördag 8 november 2014

Småfranska frallor

Äntligen mina vänner där ute i cyber-världen är det dags att uppdatera bloggen. Har en hel del recept att skriva in här. Mycket har hänt sedan jag senast uppdaterade. Som ni alla vet så älskar jag att baka bröd och naturligtvis börjar jag uppdaterande med ett recept på goda frallor, eller semlor som vi säger här i Finland. Hur som helst - den här degen var mycket lätt att arbeta med. Med liten arbetsinsats får du härligt hembakt bröd - och på köpet en härlig doft i hela huset. Finns väl inget bättre än doften av nygräddat bröd?

800 g vetemjöl
50 g färsk jäst
1 1/2 tsk salt
25 g smör eller margarin, rumsvarmt
5 dl vatten, 37ºC (fingervarmt)
Smula ner jästen i en degskål. Tillsätt vattnet och rör om tills jästen har löst sig. Klicka i fettet och tillsätt salt. Tillsätt mjölet, men spar 1 dl till utbakningen. Arbeta degen kraftigt, ca 10 minuter för hand, tills degen känns smidig. Tillsätt mer mjöl om det behövs.

Låt degen jäsa under bakduk till dubbel storlek, ca 30 minuter.

Knåda degen smidig på mjölat bakbord och baka ut till frallor: Dela degen i 20 delar och forma dem till runda eller ovala bullar.

Lägg bullarna på en plåt med bakplåtspapper och låt dem jäsa ca 30 minuter under bakduk.

Pensla med vatten och grädda i 225–250ºC mitt i ugnen, 8–10 minuter.
Låt bullarna svalna på galler utan bakduk.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar