måndag 13 juni 2016

Cannelloni med tonfisk

Vad göra när huvudet är tomt på idéer och i kylskåpet hittar du bara belysning?? Jo, du blir kreativ - såsom dottern i huset brukar säga till mig: "Försök vara lite kreativ ibland". Och nu har jag då varit kreativ. :) Hela dagen har det surrat i huvudet "vad göra av en burk tonfisk? vad göra av en burk tonfisk?". Efter jobbet googlade jag lite och kom fram till att cannelloni med tonfisk låter bra. Sagt och gjort - en djupdykning bland konservburkar och jag kunde konstatera att vi hade inga krossade tomater hemma, ja - egentligen hittade jag bara tonfisk och cannelloni-rör av ingredienserna i receptet jag googlat fram. Det var då kreativiteten sattes på prov. Å så här gjorde jag:


2 burkar tonfisk i olja
1 lök
1 färsk bifftomat
ca 4 msk vetemjöl
5 dl vatten
1 tärning grönsaksbuljong
en skvätt sojasås
1/2 tsk torkad örtkrydda
200 g färskost med smak av soltorkad tomat

Cannelloni-rör
Riven ost

Börja med att finhacka löken. Stek sedan lök och tonfisk i en stekpanna, tärna ner bifftomaten (skala den gärna först). Låt steka någon minut. Strö över vetemjölet och rör om. Efter ett par tre minuter häller du över vattnet, lägger i buljongtärningen, sojasåsen, örtkryddan och färskosten. Låt puttra ca 5 minuter så att allt kokar ihop till en tjock sås.


Smörj en ugnsform och häll den tjocka såsen i formen. Plocka i cannelloni-rör i såsen, dom fylls riktigt bra på det här sättet. :) Strö över riven ost och gratinera i 200C 25 - 30 minuter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar