torsdag 9 juni 2016

Rabarbercurd


Lemoncurd har väl alla hört talas om men rabarbercurd var för mig någonting nytt. Ett recept jag bongade i tidningen "Glorian ruoka ja viini".

På arbetsbänken hade jag några stjälkar rabarber som måste åtgärdas. Satte dem på vågen som visade att det var precis vad jag behövde till det här receptet. Så bara att sätta igång då!


Du behöver:
200 g rabarber
1/2 dl vatten
3 äggulor
1 1/4 dl syltsocker
1 msk majsstärkelse
75 g smör

Skölj och skala rabarbern samt skär den i mindre bitar. Lägg i en kastrull och tillsätt vatten. Låt småkoka i ca 5 min eller tills rabarbern är mjuk. Mosa men en stavmixer till en slät massa (eller kör i en mixer, så gjorde jag). Låt svalna till rumstemperatur.

Vispa i äggulor, syltsocker och majsstärkelse. Lätt kastrullen tillbaka på spisen och värm upp på medelvarm temperatur. Rör hela tiden och just när massan kokar upp stänger du av plattan och fortsätter röra i ca 2 minuter.

Skär smöret i tärningar och vispa ner dem i curden. Låt curden stå i kylskåp och bli kall.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar