måndag 13 juni 2016

Dagjästa frallor

Nattjästa bröd brukar jag ju om och om igen säga att jag gillar att baka. Lite besvär och goda bröd. Idag fick jag för mig att "dagjäsa" dvs innan min arbetsdag började gjorde jag en deg som fick stå i mikrougnen och jäsa. När arbetsdagen var slut bakade jag ut mina bröd och gräddade. Fungerade precis lika bra så här. :) Här är receptet jag bakade efter.


25 g jäst
4 dl vatten
1 dl mjölk
1 msk honung
1,5 tsk salt
570 gram vetemjöl special
60 gram grahamsmjöl

På morgonen: Rör ut jästen i lite av vattnet. Tillsätt resten av vatten och mjölk när jästen är upplöst.
Häll i salt och honung och sist mjölet.
Blanda snabbt ihop till en deg i en stor bunke med en slev. (Ej maskin.) Degen ska vara lite kladdig.
Pudra över lite mjöl och låt stå framme i rumstemperatur och jäsa.

På eftermiddagen: Häll upp degen på mjölat bakbord. Knåda inte. Tryck ut degen till en rektangel ca 2 cm tjock och dela den i cirka tio bitar.

Lägg över på bakpappersklädd plåt. Grädda i 225 º i ca 15-20 minuter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar