torsdag 9 juni 2016

Rulltårta

Baka rulltårta är inte och hör till min starka sida. Brukar inte få bottnet så där fluffigt som jag vill och så har jag en tendens att breda på för mycket sylt så den blir alltför "våt". Men skam den som ger sig - med ägg som höll på att bli gamla var det dags att igen en gång baka rulltårta...


Ett recept jag haft i många år, ett recept där man mäter ingredienserna i kaffekopp, ett recept jag gillar bara just därför. :)

3 ägg
1 1/2 kkp socker
4 msk hett vatten
1 kkp vetemjöl
1/2 kkp potatismjöl
2 tsk bakpulver

Fyllning:
Hallonsylt
1 brk kvarg med smak av lime och citron

Ägg och socker vispas pösigt, det heta vattnet tillsättes, fortsätt vispa tills smeten är tjock på nytt.

Vetemjölet, potatismjölet + bakpulvret blandas och siktas ner i smeten.

Häll smeten i en bakplåtspapperbeklädd långpanna och grädda i 225C. Stjälp sedan upp tårtan på smörpapper.

Bred på sylt och kvarg, rulla ihop.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar