söndag 12 juni 2016

Smörgåstårta med kallrökt lax och tonfisk

Testade på att baka eget botten till smörgåstårta. Googlade på internet och hittade det här receptet där jag också kunde läsa följande: smörgåstårtbottnen ska vara mjuk och stå ihop sig med fyllningen, utan att bli blöt. Det här är ett enkelt grundrecept som kan varieras med grövre mjöl om man vill.

25 g jäst
3 dl mjölk
1 msk rapsolja
1/2 tsk salt
ca 7 dl vetemjöl special

Ljumma mjölken till 37 grader. Smula jästen i en bunke och tillsätt mjölken, lös jästen. Tillsätt olja, salt och arbeta sedan ner vetemjölet lite i taget. Knåda degen smidig, 10 minuter för hand eller 5 minuter med maskin. Låt jäsa till dubbel storlek, cirka 30-40 minuter.

Smörj en springform och tryck ut degen i den. Låt jäsa till dubbel storlek, cirka 60 minuter. Grädda brödet i 200 graders ugnsvärme i cirka 25-30 minuter mitt i ugnen. Om det behövs kan man ta brödet ur formen och eftergrädda utan form för att bottnen ska bli färdiggräddad. Låt svalna på galler.

Brödet glömde jag tyvärr bort att fotografera men kände mig riktigt nöjd med det. Följande dag gjorde jag själva smörgåskakan. Hade en bit kallrökt lax i frysen och ett par burkar tonfisk i olja i skåpet. Det fick bli basen för min smörgåstårta.

Fyllning 1:
2 burkar tonfisk i olja
1 dl créme fraiché
1/2 - 1 dl majonnäs
finhackad rödlök i önskad mängd, använde färsk rödlök så jag hackade även med den gröna blasten
1 - 2 tsk citronsaft
salt och peppar

Fyllning 2:
ca 200 g kallrökt lax, finhackad
1 dl créme fraiché
1/2 - 1 dl majonnäs
finhackad dill
1 - 2 tsk citronsaft

Fyllning 3:
Eftersom jag använde bara drygt hälften av fyllning 1 på första bottnet i den här tårtan så mosade jag två kokta ägg och drygade på så sätt ut fyllningen så att det räckte till fyllning tre. :)

Att dränka tårtan med:
3 - 4 dl vatten
1 tärning grönsaksbuljong

Garnering:
2 brk Creme Bonjour färskost med smak av gräslök
3/4 dl créme fraiché

Blanda ihop fyllning 1 i en skål och fyllning 2 i en annan skål. Vatten och buljongtärning sätts i en kastrull och värms upp på spisen så att buljongtärningen smälter.


Skär bort kanterna på brödet. Dela brödet i 4 delar vågrätt. Börja med att dränka den understa delen ordentligt - så att du känner att det verkligen har sugit in buljong i brödet. Bred på drygt hälften av fyllning 1. Lägg på nästa brödskiva och dränk även den ordentligt, ända ut i kanten - glöm inte det!. Bred på fyllning 2. Lägg på följande brödskiva och dränk den med buljongen. Skala och mosa äggen och rör in i det du har kvar av fyllning 1. Bred ägg-tonfiskfyllningen på botten nummer tre. Täck med den sista brödskivan och dränk även den. Bred plastfolie över din tårta och lägg den i kylskåpet till följande dag.

Följande dag rör du ihop gräslöksosten med créme fraichén. Tag tårtan ur kylen och dra bort plastfolien. :) Bred ostblandningen runt och på tårtan. Blev det ostfyllning kvar kan du spritsa en fin kant runt din tårta. Garnera så som du vill. Själv använde jag några bitar av laxen, salladsblad, gurka, tomat och finhackad blast av rödlök. Hade kokat ägg också som jag tänkte garnera med... men första gången i mitt liv lyckades jag koka perfekta löskokta ägg. Bra så, men dom kunde jag inte använda till garneringen. :)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar