torsdag 9 juni 2016

Smarriga frallor

Fick för mig att testa någonting "nytt". Baka bröd är ju inte nytt precis men för första gången använde jag mjölet Manitoba Cream och knådade FÖR HAND! Och precis när jag värmde degvätskan så konstaterade jag att jag hade ingen färsk jäst hemma så det blev att använda torrjäst. Och så bakade jag ut bröden genast efter knådningen - alltså bara en jäsning. Och titta hur fina bröd jag fick!


5 dl vatten, 42C
1 1/2 tsk salt
2 msk honung
3 msk olivolja
Vetemjöl tills du får en slät och fin deg. 11 - 13 dl brukar jag använda
11 g torrjäst

Värm degvätskan, lägg i salt, honung, olivolja och torrjästen utblandad i litet av mjölet. Knåda drygt 20 min för hand tills du får en slät och fin deg. Baka ut till små bröd. Lägg på plåt och låt jäsa i ca 40 minuter. Grädda i 225C 10 - 12 minuter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar