onsdag 19 april 2017

Salted caramel cheesecake

Det här är ett recept som jag länge tänkt göra. Redan första gången jag såg receptet tänkte jag att det här måste absolut bakas! Tog ett antal veckor innan jag gjorde slag i saken men nu har jag då provbakat receptet. En låg mycket söt ostkaka. Klar favorit hos dottern i huset. Här hittar ni bloggen där jag bongade receptet.  


Botten:
300 g Digestive kex
140 g smör


Smält smöret och krossa kexen. Blanda ihop och tryck ut i en form med löstagbart botten. Grädda i 150C ca 12 min.

Fyllning:
200 g färskost med vaniljsmak
200 g creme fraiché
1 dl farinsocker
1 tsk vaniljpulver (använder du vaniljsocker sätter du 2 tsk)
en nypa salt
1 msk citronsaft
2 ägg
1 msk potatismjöl


Vispa färskost, creme fraiché och farinsocker en stund. Tillsätt resten av ingredienserna och rör till en jämn smet. Häll smeten över det förgräddade pajbottnet och fortsätt grädda i 150C ca 15 min.


Kinuskisåsen:
2 dl vispgrädde
1 1/2 dl farinsocker
en klick smör

Koka vispgrädde och farinsocker i 20 - 30 minuter. Rör om ibland. Lägg i en klick smör för att få en mera glansig kinuskisås. Låt svalna en stund och häll över din ostkaka. 


Ovanpå:
Flingsalt



Strö till sist lite fingersalt över din cheesecake. Efter det är den klar att avnjutas. Mums vad gott det var!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar