tisdag 24 oktober 2017

Kyckling jalfrezi - het indisk kycklinggryta

En stark indisk gryta är inte helt fel en småkylig sommarsöndag. Eftersom jag själv är lite försiktig med användningen av chili så använde jag bara 1 röd chili i min gryta. Hackade dock med fröna. I ursprungsreceptet - som du hittar här använde man 2 röda chilifrukter. Måste medge att jag nästan ångrade att jag inte använde två för grytan skulle mycket väl ha kunnat ha mera hetta. 


2-3 kycklingbröst
1 röd paprika
1/2 stor gul lök

1 röd chili
1 tsk malen koriander
1 tsk malen kummin
1 tsk gurkmeja
2 tsk garam masala

1 handfull färsk koriander


Såsen:
1/2 stor gul lök
2 vitlöksklyftor
1 grön chili
0,5 l vatten
1 burk körsbärstomater
2 msk tomatpuré
1 msk malen koriander
1 msk malen kummin
1 tsk gurkmeja

Börja med att dela kycklingfiléerna i mindre bitar, ungefär 1-2cm stora. Blanda 1 tsk malen koriander med 1 tsk malen kummin och 1 tsk gurkmeja och vänd sedan ner kycklingen i blandningen. Se till att alla bitarna blir täckta. Ställ kycklingen i kylskåpet under tiden du gör såsen.



Dela och hacka löken, vitlöken och den gröna chilin. Fräs hälften av löken med vitlök och den gröna chilin i lite olja i en gryta. Häll i vattnet när löken börjar få färg och chilin blivit mjuk. Låt sjuda under lock i 20 minuter.

Hetta upp olja i en stekpanna och låt 1 msk malen koriander, 1 msk malen kummin och 1 tsk gurkmeja fräsa i nån minut och häll sedan ner tomaterna i pannan och låt sjuda i ca 10 min. Jag tryckte lite sönder mina körsbärstomater i det här skedet. Blanda sedan ner tomatsåsen i grytan tillsammans med tomatpurén. Låt sjuda i ytterligare 20 minuter med locket på glänt.
 

Hetta upp en stekpanna och stek kycklingbitarna. hacka under tiden paprikan och chilin. Dra ner värmen när kycklingen börjar få en bra yta och blanda ner paprika, chili och den sista halvan av den hackade löken. Stek tills kycklingen är genomstekt och grönsakerna är mjuka.

Blanda kyckling och grönsaker med såsen och låt sjuda i ytterligare 20 minuter. Rör ner garam masala och hackad färsk koriander precis innan den ska serveras.
 

Servera med ris och t.ex. naan-bröd. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar