onsdag 5 september 2012

Äppelrutor

Efter en lång dag på jobbet kände jag för att baka någonting med äppel när jag kom hem. Helst någonting snabbt och lätt. Det enda som tog tid i det här receptet var att skala äpplen. :D

Jag uttryckligen bara rörde ihop ägg och socker - inget vispas. Själv tyckte jag att sockermängden var lite i drygaste laget - nästa gång använder jag nog bara 3 dl....

 
7 dl vetemjöl
4 tsk bakpulver
1 tsk matsoda
3 tsk vaniljsocker
2 ägg
4 dl strösocker
3 dl mjölk
4 msk smält smör

Fyllning:
1/2 dl strösocker
2 msk mald kanel
äpplen

Garnering:
Pärlsocker

Sätt ugnen på 200C.

Blanda mjöl, bakpulver, soda och vanil,socker

Knäck äggen i en skål och rör i sockret. Blanda ner mjölk och smör.
Rör samman mjölblandningen med äggsmeten.

Blanda socker och kanel i en påse. Skala, kärna ur och klyfta äpplena.
Lägg dem i påsen och skaka om.

Klä en långpanna med bakplåtspapper. Häll smeten i formen och tryck ner äppelklyftorna.
Strö över pärlsocker.

Grädda kakan mitt i ugnen i ca 25 minuter. Känn med sticka så att kakan är färdiggräddad.

Skär kakan i rutor och servera dem med vaniljsås eller som de är.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar