lördag 1 september 2012

Kåldolmar



Kåldolmar - mumsfilibabba.

Nu var det dottern i huset som tyckte att det var dags för "projekt kåldolmar". Det tar ju lite tid att göra men vi brukar ofta göra så att vi kokar risgrynsgröt och kål på kvällen för att nästa dag röra ihop fyllningen och låta kåldolmarna badda i ugnen. Då känns det inte som om hela dagen går åt till projektet... Vi använder oss av ett mycket enkelt recept - inga krusiduller här inte. Inga mått har vi heller, här går vi nog på känsla mer än något annat. :)

Kålen brukar jag koka så att jag gröper bort den tjocka roten - då lossnar bladen så fint när dom mjuknar. En väninna till mig säger att hon brukar frysa ner sitt kålhuvud och när det tinar så lossnar bladet lätt. Det har jag aldrig själv provat men någon dag skall jag nog göra det också. Tack Ragni för tipset! ;)

Risgrynsgröten kokar jag i grötkokare. Först kokar jag dock 3 dl ris med 3 dl vatten i en vanlig kastrull. Under omrörning hela tiden så att det inte bränner i bottnet och när vattnet avdunstat flyttar jag över allt till grötkokaren. Häller på 1,5 liter mjölk och där får det stå och puttra i ca 1,5 timme. Jag brukar inte salta gröten i det här skedet eftersom jag saltar när jag gör smeten till kåldolmarna.

Till köttfärssmeten brukar jag använda gris-nöt malet kött. Gris-nöt gör att det inte blir så "torrt".
Jag brukar inte heller steka köttet utan gör fyllningen på följande vis:

Gris-nöt malet kött
Risgrynsgröt
Mjölk - så att blandningen blir lite lösare
salt och svartpeppar

Blanda allt till en smidig smet.

Så är det bara att ta ett blad kål, sätt på fyllning och vik ihop till ett sött litet "paket". Å så nästa och nästa och nästa... ;) En hel plåt brukar det bli hos oss.


Vi brukar grädda i 200 grader tills dom fått lite färg då penslar vi över lite sirap och så sänker vi värmen till 150 grader. Där får dom sedan stå och bli nästintill svarta. Ju längre man har dom i ugnen desto godare blir dom! Å genast när vi tar ut dom från ugnen så är det dags att smaka  - å det är sååååå gott!!!!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar