lördag 1 september 2012

Pavlova :)

Länge sedan vi har uppdaterat vår blogg så nu är det hög tid att visa er alla vad vi sysslat med här!. För ett par veckor sedan såg vi ett avsnitt av Masterchef Australia på tv. Där gjorde dom en pavlova - en hög fin alldeles förtjusande pavlova. Googlade receptet dom använde och tänkte den skall vi prova och baka en dag... Recepet  är väl som vilken marängtårta som helst - finessen här är ju att göra den hög och grädda den så att skalet blir hårt medan det innanför är krämigt mjukt. Vår pavlova såg fin ut när vi satte in den i ugnen - den såg fin ut ännu när vi tog bort ugnsvärmen och lät den stå kvar på eftervärme. Sen undrar man ju vad som hände för nästa gång jag checkade på den så hade mitten "rasat" in! Grrrr - en misslyckad pavlova! Jag använde mig av kylskåpskalla äggvitor den här gången och tror väl att felet ligger där. Vanligtvis brukar jag använda äggvitor som stått i rumstemperatur... Hur som helst så kommer jag definitivt att göra den här igen och hoppas då på ett bättre resultat. Eftersom smaken ändå fanns där så publicerar jag här recepet - utifall om någon annan vill testa och berätta för mig hur det lyckades...

150 g äggvitor
220 g socker
2 msk maizena-mjöl
2 tsk vit vinäger

2 dl vispgrädde
frukt efter egen smak

Sätt ugnen på 150C. Vispa äggvitorna till hårt skum, tillsätt sockret lite i taget och fortsätt vispa tills smeten är glansig och fin. Tillsätt mjölet och vinägern och rör försiktigt ihop. Häll upp smeten på bakplåtspappersklädd plåt så att du får en tårta som är ca 18 cm i diameter. Sänk värmen i ugnen till 120C och grädda din pavlova i 1 timme 20 minuter. Efter det stänger du av ugnen och låter pavlovan svalna i ugnen. När pavlovan har kallnat är det bara att garnera med vispad grädde och frukter eller bär som man gillar. Här har vi använt oss av kiwi-frukter som jag tycker passar bra ihop med den söta marängen.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar