lördag 24 november 2012

Kaffelängd

Det är jättelänge sedan jag bakade den här kaffelängden så nu var det dags igen. Förra gången använde jag mig av lemon-curd men idag vill jag testa med en passionsfrukts-curd som jag shoppade på matmässan i Helsingfors för en tid sedan. I stället för mjölk som degspad så har jag använt vatten. Receptet har jag någon gång för länge länge sedan bongat på internet.



Deg:
2 1/2 dl fingervarmt vatten
25 g färskjäst
3/4 tsk salt
1 tsk kardemumma
1 dl socker
ca 7 dl vetemjöl
75 g smör

Fyllning:
3 msk Passionsfrukt-curd

1/2 dl vaniljsåspulver
1 dl vatten
1 1/2 msk Passionsfrukt-curd

Utanpå:
1 ägg
Pärlsocker

Gör bulladegen. Lös upp jästen i vattnet, tillsätt socker, salt och kardemumma. Knåda in mjöl och till sist smöret. Låt degen jäsa. Dela den jästa degen i två delar. Kavla ut dem till en rektangel. Bred ut passionsfrukt-curd på degen. Rulla kanterna in mot mitten så att det blir en "glugg" för den andra fyllningen. Lyft försiktigt degen över till en plåt. Låt jäsa. Blanda vaniljsåspulver med vatten och passionsfrukt-curd och låt svälla en stund. Pensla kanterna på bullen med ägg och strö över pärlsocker. Sätt vaniljsås-blandningen i en påse och klipp bort ett hörn. Spritsa i "gluggen" på bulla-längderna. Grädda i 200 grader ca 20 minuter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar