lördag 24 november 2012

Lime-kakor

Idag har vi äntligen haft tid över att baka lite mera. Det här receptet på lime-kakor bongade vi i senaste numret av Hembakat. Genast då jag såg receptet visste jag att det här vill jag testa. Å visst var dom goda - supergoda. ett kex just i min smak. Receptet ger ca 30-35 st.


125 g rumsvarmt smör
2 1/2 dl socker
1 tsk vaniljsocker
3/4 dl gräddfil
rivet skal av 3 lime
4 dl vetemjöl
1/2 tsk bakpulver

Sätt ugnen på 175 grader.
Vispa smör, socker och vaniljsocker krämigt. Vispa ner gräddfil och limeskal.
Blanda mjöl och bakpulver och rör ner det i smeten till en mjuk deg.
Forma matskedsstora bollar av degen. Lägg dem glest på plåt och platta till dem något med handen.
Grädda kakorna i ugnen i ca 15 minuter. De ska vara lätt gyllene i kanterna. Låt kakorna svalna något på plåten innan de får kallna helt på galler.


Dessa kex passar perfekt i min favorit kex-ask! :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar