söndag 11 november 2012

Toscakaka

En dag på jobbet dök tanken bara upp - jag måste få baka toscakaka! Sagt och gjort, när jag kom hem så började jag baka genast. Den här toscakakan blev supergod!!! Jag använde mig av en form med löstagbar kant så kakan blev rätt så hög också. :)

150 g smör
2 dl socker
3 ägg
3 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
3 msk grädde

Rör smör och socker vitt. Tillsätt ett ägg i taget. Sikta ner vetemjöl och bakpulver. Rör sluten ner grädden. Häll smeten i rund, smord, bröad form, ca 22 cm i diamter. Gärdda i 175 grader ca 45 minuter. Glasera kakan då den stått inne i ca 30 minuter.

Glasyr:
50 g smör
1 dl skalad flagad mandel
3 msk socker
1 msk vetemjöl
1 msk mjölk

Smält margarinet i en kastrull. Rör ner mandel, socker, vetemjöl och mjölk. Bred smeten över kakan. Grädda i ytterligare 15 minuter. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar