lördag 11 maj 2013

Fiskpaj

Min syster brukar bjuda på en fiskpaj med kallrökt eller gravad lax. Den är supergod och någon gång har jag också fått receptet. Nu till konfirmationen tänkte jag att den pajen gör jag men hittade naturligtvis inte receptet någonstans. Eftersom jag ändå har en svag (ytterst svag) minnesbild av ingredienserna i pajen så gjorde jag den på mitt sätt...

Pajbotten:
125 g smör
3 dl vetemjöl
2-3 msk kallt vatten
finhackad dill

Fyllning
Kallrökt lax i tunna skivor
1 brk gräddfil
2 ägg
finhackad dill
Peppar och lite salt

Riven ost

Nyp ihop degen och kläm ut den i en pajform. Bred ut laxskivorna över bottnen. Rör ihop gräddfil, ägg, dill och salt och peppar och häll över fisken. Strö över riven ost. Grädda i 200C tills vacker färg. Kollade inte klockan så har ingen aning om hur länge den var i ugnen - kanske 20 minuter? ;)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar