söndag 22 december 2013

Drömmar

Ett av mina favorit-småbröd att baka är Drömmar. Rätt så snabba att baka och smälter i munnen. Tar du en, tar du två, tar du tre... ;) Receptet jag använder mig av är från boken Sju sorters kakor. Drömmarna skall egentligen garneras med en halv mandel men det brukar jag lämna bort, tycker att småbröden är goda även utan mandel...


100 g smör
3 dl socker
2 tsk vaniljsocker
1 dl olja
1 tsk hjorthornssalt
ca 5 dl vetemjöl

Rör smör, socker och vaniljsocker smidigt. Tillsätt oljan lite i sänder. Blanda hjorthornssaltet med lite av mjölet och rör ner det i degen. Arbeta in resten av mjölet.

Rulla ut degen i två längder. Skär dem i bitar och forma dem till bollar. Lägg dem på smord plåt eller bakplåtspapper. Grädda i 150C, mitt i ugnen ca 20 minuter. Har ni varmluftsugn så är det 125C som gäller. ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar