söndag 22 december 2013

Nougat-tigerkaka

Nu skall jag dela med mig ett recept som jag bongat på internet... att jag sen den här gången lyckades få kakan att fastna i formen räknas väl inte hit.... Nougaten gör att den här kakan känns ganska kompakt men det tycker jag inte stör alls för nougaten ger också en väldigt fin smak till kakan. Väl värt ett försök med andra ord - i synnerhet om man är svag för nougat! ;)

Som sagt - fastnade i formen gjorde kakan... :(
4 dl vetemjöl
2 dl mandelmjöl
1 1/2 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
250 g smör
3 dl socker
3 stora ägg
3/4 dl mjölk
250 g nougat (Marabou eller Odense)
2 msk kakaopulver

Smörj och bröa en form som rymmer 2 liter.

Blanda samman de torra ingredienserna. Vispa smör och socker till skum. Blanda i äggen ett i sänder under kraftig omrörning. Tillsätt mjölken turvis med de torra ingredienserna. Smält nougaten och tillsätt den i smeten.

Ta en tredjedel av smeten och lägg det i en mindre skål, här blandar du i kakaopulvret.

Fördela hälften av den ljusa smeten i kakformen, därefter den smeten med kakaopulver och till slut det sista av den ljusa smeten.

Dra med en gaffel och upp och ner så att kakan får sina "tiger-ränder".

Grädda i 175C ca en timme. Om kakan ser ut att bli för mörk på ytan så kan man skydda den med en bit aluminiumfolie. Stjälp upp kakan när den svalnat en stund. Garnera med florsocker.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar