söndag 8 december 2013

Pepparkakor med citrus

Ett recept på pepparkakor med smak av apelsin hittade jag  någonstans och tänkte det vill jag prova. Men när jag skulle söka fram receptet var det som bortblåst... typiskt! Hittade dock det här med smak av citron som jag bytte ut mot apelsin eftersom apelsin var ju det jag hade köpt hem... Återger här vår version av receptet - det ursprungliga finns i tidningen Bakat och Gott 4/2013.

Tänk på att degen ska vila 1-2 dygn i kylen innan den bakas ut.


Ca 75 stycken

2 dl strösocker
1 dl ljus sirap
1 dl vatten
125 g smör
2 msk pepparkakskryddor
Rivet skal från 1 apelsin
1/2 msk bikarbonat
7 1/2 dl vetemjöl + mjöl till utkavling

Häll socker, sirap och vatten i en kastrull. Koka upp och ta kastrullen från värmen.

Dela smöret i bitar och lägg det i en bunke tillsammans med pepparkakskryddor och apelsinskal. Häll den heta sockerblandningen över smöret. Låt blandningen svalna till rumstemperatur.

Blanda mjöl och bikarbonat och rör ner i smeten. Smeten blir ganska lös, men den sväller och stelnar i kylen. Låt degen vila 1-2 dygn i kylen innan den bakas ut.

Knåda degen snabbt på mjölat bakbord. Mjöla lätt på bakbordet och kaveln.. Kavla ut en liten bit i taget. Ta ut pepparkaksfigurer med mått och lägg på plåt med bakplåtspapper.

Grädda pepparkakorna i 4-6 min. Passa noga för pepparkakorna bränns lätt! Låt pepparkakorna svalna på plåten innan de flyttas över till ett galler. Låt pepparkakorna kallna innan de läggs i burkar med tättslutande lock.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar