tisdag 16 juni 2020

Mashbous

Jag har en ny kokbok, en mycket intressant sådan. :) 


I den har jag hittat det här receptet. En lång lista på ingredienser bl.a. en hel kyckling men jag använde mig av stora lårbitar som jag delade i två delar. Så här gjorde jag:


150 ml solrosolja
3 stora kyckling lårbitar delade i 2 delar, skinnet skall vara kvar
2 lökar, hackade
2 msk havssalt
2 tomater, finhackade
2 msk tomatpuré
1 hel vitlök, alla klyftor finhackade
5 st torkade lime-frukter, "stuckna" med en vass kniv
1 bit färsk ingefära (stor som en normalstor tumme ungefär) skalad och riven
5 kardemummakärnor
1 kanelstång
1 tsk malen kummin
1 tsk malen koriander
1 tsk malen kanel
1 tsk malen ingefära
1 tsk svartpeppar
7 dl vatten
350-400 g ris
1 stor bunt färsk koriander, hackad
en stor bunt slätbladig persilja, hackad
50 g rostade pinjenötter till garnering

Värm upp olja in en panna på hög värme. Tillsätt kycklingen, skinnsidan neråt och stek tills den fått färg. Vänd och stek lite på andra sidan också. Ta ur kycklingen från panna (den behöver inte vara genomstekt i det här skedet).

Lägg löken i den heta pannan och stek i ca 5 minuter, så att den mjuknar lite. Lägg till alla övriga ingredienser förutom vatten, ris och örter. Låt puttra i ca 5 minuter.


Lägg tillbaka kycklingen i pannan, täck med vatten och låt koka i ca 20-30 minuter.

När kycklingen är färdigkokt ta upp den ur såsen och lägg åt sidan. Täck och håll den varm.

Tillsätt riset i pannan. Avlägsna eventuellt lite av såsen om det känns att det är för mycket. Tillsätt den hackade koriandern och persiljan och blanda runt. Låt koka på medium värme i ca 20 minuter.


När riset är klart så skall det inte finnas buljon kvar i pannan. Vippa över riset på ett serveringsfat och placera kycklingen överst. Rosta pinjenötterna och garnera och servera genast.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar