söndag 25 mars 2012

Nattjästa bullar


Ett recept från bloggen "Lite mer bröd". Nattjästa bullar kändes som ett spännande recept att baka. Bullarna bakas i flera steg. Fördegen gjorde jag på tidig eftermiddag och själva degen på kvällen. Bullarna jäste över natten och när jag vaknade på morgonen så slog jag på ugnen och gräddade bullarna. Mmmmmm - supergoda!!!!!

Fördeg:
5 g jäst
250 g vatten
250 g vetemjöl

Deg:
Fördegen från ovan
650-700 g vetemjöl
250 g mjölk
10 g hel kardemumma som mortlas
6 g salt
150 g socker
150 g smör

Fyllning:
300 g smör
20-30 g kanel
300 g socker
1 msk mjöl

Sockerlag för pensling:
0,5 dl vatten
0,5 dl socker
1/3 vaniljstång (själv använde jag mig av vanligt vaniljsocker)

Vispa ihop jäst, mjöl och vatten. Täck med lock och låt stå i rumstemperatur i ungefär fem timmar. Fördegen skall bubbla ordentligt. (Med så lite jäst behövs lång tid innan den bubblar).

Blanda fördegen med mjöl, mjöl och salt och knåda ihop till en deg. Tillsätt smöret och knåda degen klar. Själv använde jag mig av maskin i knådningsskedet - mätte upp alla ingredienser i maskinen och den skötte jobbet. :) Låt jäsa ca 30-60 minuter.

Medan degen jäser - gör fyllningen. Blanda ihop alla ingredienser. Elvispen är bra att använda här. Fyllningen blev en jämn fin smet. Mmmmm - gillar att det är mycket kanel!

Mjöla bakbordet och kavla ut degen till en platta. Bred på fyllningen och vik ihop. Skär degen i strimlor och gör varje strimla till en "knut". Lägg bullarna på plåt. Ställ plåtarna i avstängd ugn.  Låt jäsa över natten eller ca 7-8 timmar. Mina bullar jäste längre (hade sovmorgon!) men det störde nog inte. :)

På morgonen tar du ut plåtarna ur ugnen, sätter ugnen på 250 grader. När ugnen är varm sänk temperaturen till 200 grader och grädda en plåt i gången tills bullarna har fin färg. Medan bullarna gräddas kan du göra sockerlagen. Blanda vatten, socker och vanilj - koka upp. Pensla de varma bullarna med sockerlagen.

Mumsfilibabba säger jag bara. Godare bullar får du leta efter!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar