lördag 31 mars 2012

Tacopaj

Senaste lördag fixade jag till denna paj. Riktigt god i smaken var den. Bottnet var kanske lite onödigt "tjockt". Nästa gång använder jag bara 2/3 av degen till botten och resten som rutmönster över pajen. :)

Pajdeg:
125 g smör
3 dl vetemjöl
1 dl grahamsmjöl
1 ägg
1 dl vatten

Fyllning:
1 lök
1 gul paprika
400 g köttfärs
1/2 påse tacokrydda
2 msk vatten
3 ägg
3 dl mjölk
3 dl riven ost

Hacka ihop smör och mjöl till en gryning massa. Tillsätt ägget och vattnet och arbeta snabbt ihop till en smidig deg. Låt degen vila i kylen i minst 30 min.

Kavla ut degen till en stor platta. Klä pajformen, ca 30 cm i diameter, med degen. Ställ pajformen i kylskåpet i ca 30 min.

Sätt ugnen på 200 grader. Nagga pajskalet med en gaffel. Förgrädda det i mitten av ugnen i ca 15 min.

Fyllning: Skala och skiva löken. Skiva paprikan i bitar. Fräs lök och paprika i smör tills de mjuknat och ställ åt sidan.

Stek köttfärsen och tillsätt tacokryddan tillsammans med lite vatten. Lägg i lök och paprikablandningen i färsen.

Vispa ihop ägg och mjölk. Blanda ner hälften av osten i köttfärsen. Lägg färsen i pajskalet och häll över äggblandningen. Strö över resten av osten.

Grädda pajen mitt i ugnen i 30-35 minuter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar