lördag 31 mars 2012

Macarons

Det här receptet på macarons har jag hittat på bloggen  http://cheesecakedream.blogspot.com/. Första gången som jag bakade macarons. Ännu finns det en hel del att lära men för att vara ett första försök känner jag mig riktigt nöjd. Lite onödigt stora blev en del av mina macarons. Nybörjarfel.... Kopierar här in receptet ifall någon känner för att prova. Inte alls så besvärligt som det kanske låter. ;)

Fyllningen till mina macarons gjorde jag efter ett grundrecept av kocken Leila Lindholm.


120 g äggvitor
35 g socker
150 g mandelmjöl
150 g florsocker

För sockersirapen:

150 g socker
50 g vatten

Vispa 60 g äggvitor till hårt skum, tillsätt under omrörning 35 g socker. Värm upp sockersirapen till 118 grader, häll därefter ner den heta sirapen i en smal stråle ner i äggviteskummet, blanda hela tiden om. Fortsätt att vispa i ca 10 min, smeten ska kylas ner samt få en glansig fin konsistens.

Sila mandelmjölet och florsockret i en annan bunke. Blanda med mandelmjölet de resterande 60 g av äggvitan. Ifall du vill ha färgglada macarons ska man blanda i färgämnet vid detta skede. Nästa steg är det kritiska steget. Det gäller att vara väldigt försiktig när man blandar i marängsmeten med mandelblandningen. Man ska blanda så lite som möjligt, snarare "vika in" marängsmeten. Börja med ca 3 dl av marängsmeten som du blandar med mandelblandningen, detta för att lättare kunna blanda i resten av marängen. Vik försiktigt in resten av marängen, smeten skall få en lavaliknande konsistens. Några omrörningar för mycket och smeten kan vara förstörd, så var försiktiga!

Lägg bakplåtspapper på ugnsplåtarna. Fyll spritspåsen med smeten och spritsa ut små macarons, se till att inte spritsa ut dem för nära varandra. Låt macaronsen stå i rumstemperatur i ca 30 min, detta för att ytan ska hinna torka lite så att de inte spricker så enkelt i ugnen. Grädda i 155 grader i ca 10 min. Låt macaronsen svalna och fyll med valfri fyllning.

Fyllningen jag använde var en enkel smörkräm som jag smaksatte med apelsinmarmelad. Lite rivet apelsinskal skulle säkert ge ännu mera smak. Nästa gång provar jag det! :)

100 g mjukt smör
1.5 dl florsocker
1 tsk vaniljsocker
1 äggula
Några droppar valfri hushållsfärg
2 msk apelsinmarmelad 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar