tisdag 15 maj 2012

Blåbärsrutor


Det här receptet hittade jag i senaste numret av Hembakat. Min favorit-tidning! Eftersom jag har blåbär i frysen var det bara att börja baka... Jag halverade dock receptet, så jag återger de mängder jag använde mig av. :)) 

4,5 dl vetemjöl
1 dl socker
1 msk vaniljsocker
1 msk bakpulver
150 g smör, rumsvarmt
2 små ägg
150-200 g frysta blåbär

Topping:
75 g smält smör
2,25 dl havregryn
1,5 dl socker (rörsocker säger receptet, själv använder jag mig alltid av syltsocker då jag bakar med frysta bär. Pektinet i syltsockret binder vätskan från bären riktigt bra)

Sätt ugnen på 200 grader. Smörj en pajform.

Blanda de torra ingredienserna. Tillsätt smöret och blanda till en deg. Rör i äggen.

Tryck ut degen i formen och lägg på blåbären.

Topping: Blanda det smälta smöret med havregryn och socker. Fördela blandningen över blåbären.

Grädda mitt i ugnen ca 30 minuter. Låt svalna. Skär i rutor. De blir saftigast om de får vila en dag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar