lördag 16 februari 2013

"Italienskt" bröd

Undrar hur mycket italienskt det är över det här receptet men jag googlade det på nätet och där använde man sig av ovannämnda rubrik så jag kör med samma här! Detta bröd är min absoluta favorit att göra! Det lyckas alla gånger och smakar gott. Degen är lätt att göra och lätt att arbeta med.

5 dl vatten
3 msk olivolja
2 tsk salt
1 påse torrjäst à 11 g
2 dl Durum vetemjöl
ca 10 dl vetemjöl

Värm vattnet till 42 grader, tillsätt salt och olja. Blanda en del av mjölet tillsammans med torrjästen. Tillsätt det i degvätskan. Spara en del av mjölet till utbakningen. Ta i ordentligt när du knådar degen. Låt jäsa ca 45 minuter.

Vänd upp degen på mjölat bakbord och dela den i två delar. Baka ut till två bröd. Själv brukar jag göra hål i mitten, bara för att få ett bröd som ser lite annorlunda ut... ;) Låt jäsa till dubbel storlek. Skär djupa skåror i brödet (som jag idag helt glömde bort...) och grädda i 225C ca 25-30 minuter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar