söndag 11 januari 2015

Sirapsrutor

Dessa bröd var goda i min smak. Min syster däremot tyckte dom var lite för söta. Sirapen i degen gör ju sitt till för sötman förstås. Lätta att baka i vilket fall som helst eftersom man kavlar ut degen och lägger den i en långpanna. Receptet har jag hittat på internet dvs. här. 

Där hittar ni också fina bilder på dessa sirapsrutor. För första gången så GLÖMDE jag bort att fotografera hur mina rutor såg ut...

50 g jäst
½ dl matolja
5 dl mjölk
1 tsk salt
1 dl mörk sirap
2 tsk malda pomeransskal
13-14 dl rågsikt

Till pensling:
1 msk sirap
1 msk vatten

Värm mjölk och olja till 37 grader och rör ut jästen i degvätskan. Blanda ner salt, sirap, malda pomeransskal och nästan all rågsikt (spar lite till utbakningen). Arbeta till en smidig deg och jäs sedan under duk i 30 minuter. Knåda därefter degen helt snabbt – bara så att luften går ur den, inte mer. Kavla ut degen på ett bakplåtspapper till cirka 2 cm tjocklek. Lägg i en långpanna, nagga med en gaffel och skär i rutor (ca 20 st). Jäs ytterligare en halvtimme under duk. Blanda sirap med varmt vatten och pensla brödet med blandningen. Grädda i mitten av ugnen i 225 grader i 15-20 minuter. Låt svalna och bryt eller skär.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar