söndag 11 januari 2015

Drömrulltårta

Att baka rulltårta är inte min starka sida. Får liksom inte till det - tycker dom blir "platta" och inte så där fluffiga och fina som jag skulle önska... Men skam den som ger sig. Det är en evighet sen jag bakat drömrulltårta senast men nu var det dags. Oftast är ju drömrulltårtan bakad med potatismjöl men i det här receptet använde man vetemjöl. Receptet kommer från boken Sötebröd från Brunkebergs bageri. En bok fylld med fina härliga recept på söta bakverk. Det som jag gillar är att måtten är angivna i gram - så fram med era digitala köksvågar alla där ute i cybervärlden, nu är det bara att börja baka rulltårta! :D


3 ägg
200 g strösocker
50 g mjölk
140 g vetemjöl
20 g kakaopulver
10 g vaniljsocker
10 g bakpulver

100 g strösocker att vända upp kakan på

Smörkräm:
100 g rumstempererat smör
120 g florsocker
1 äggula
30 g vaniljsocker

Börja med rulltårtan. Vispa ägg och socker pösigt och vitt. Blanda i mjölken.

Blanda mjöl, vaniljsocker och bakpulver i en separat bunke och vänd ner blandningen i äggsmeten.

Än så länge ser det helt okej ut.
Lägg ett bakplåtspapper på en plåt och vred ut smeten så jämnt som möjligt.

Grädda i 225C mitt i ugnen ca 5-7 minuter eller tills kakan fått fin färg.

Häll strösocker i ett jämnt lager på ett bakplåtspapper. Ta ut kakan ur ugnen och vänd den upp och ner på det sockrade papperet. Lossa försiktigt det papper som kakan gräddats på. Om det är svårt kan du pensla lite kallt vatten på papperet - då lossnar det lätt.

För smörkrämen vispar du smöret och sockret fluffigt och vitt. Därefter tillsätter du äggulan och vaniljsockret och blandar ordentligt.

Smörkräm
Låt kakan svalna och bred därefter ut smörkrämen på botten.


Rulla ihop och ställ svalt en stund innan du skär upp din drömtårta.

Lite sprack tårtan upp när jag rullade den :(

God var den - men saknade ännu fluffigheten...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar